دوره های مدرس
طراحی کاراکتر پیشرفته
عموما وقتی از یک انیمیشن یاد میکنیم، قبل از هر چیز کاراکترهایش را نام میبریم. چرا؟ از مهمترین عناصر هر داستان کاراکترهای آن هستند. شخصیتها نه تنها قصه را روایت میکنند بلکه راه ارتباطی بین قصه و بیننده میشوند. پس وظیفه طراح کاراکتر، طراحی شخصیتهایی گویا و پر حس است. یک طراح حرفهای باید بتواند کاراکترهایی براساس بریف و فیلمنامه طراحی کند و پس از آن از طریق شیتهای استاندارد، ایدهها و دیزاینهای خود را به صورت کامل به انیماتورها و عوامل مختلف انیمیشن منتقل کند.
بازیگری در انیمیشن دوبعدی
یکی از وظایف اصلی انیماتورها، بازی گرفتن از کاراکترهاست. در واقع اولین هدف یک انیمیشن انتقال احساسات و قصه به مخاطب است و این تنها با بازیگری کاراکترها اتفاق میفتد. انیماتورها باید با زبان بدن آشنا باشند و بتوانند Poseهایی متناسب با داستان، احساسات و افکار کاراکتر طراحی کنند. مخاطب از طریق حرکات و عکسالعملهای کاراکتر در موقعیتهای مختلف با او همذاتپنداری میکند. انیماتورهای حرفهای میتوانند احساسات مختلف را از طریق حرکات متنوع کاراکتر به مخاطب القا کنند و کاراکترهایی باورپذیر طراحی کنند.
Body Mechanics در انیمیشن دوبعدی
در یک انیمیشن موفق، حرکت کاراکترها، روان، طبیعی و قابل باور است. درک Body Mechanics و اصول متحرکسازی به انیماتورها اجازه میدهد این حالت طبیعی و روان را در حرکات کاراکترهای انسانی و حیوانی به وجود آورند. Body Mechanics علم تحلیل بدن در حالتها و Poseهای مختلف است. درواقع با تحلیل مکانیسم بدن، ما به نحوه حرکت ماهیچهها و اعضای بدن در هر حرکت پی میبریم و میتوانیم در انیمیت کاراکترها تعادل و انتقال وزن را به درستی ایجاد کنیم. در همین راستا، دو نفر از انیماتورهای دیزنی در یک کتاب 12 اصل معرفی کردهاند که قوانینی برای متحرکسازی کاراکترهای انسانی و حیوانی به منظور ایجاد حرکت طبیعی هستند. دانستن این 12 اصل و دانش تحلیل حرکت لازمه هر انیماتور حرفهای است.
طراحی کاراکتر حیوانات
میتوانید کاراکترهای حیوانی را از دنیای انیمیشن و تاریخچهاش حذف کنید؟ از Mickey Mouse و Bugs Bunny گرفته تا Lion King، کاراکترهای حیوانی از شیرینترین بخشهای هر انیمیشن کوتاه و بلندی هستند. اما طراحی این کاراکترهای پر از احساس کار راحتی نیست. برای تولید انیمیشنهایی مثل Madagascar و Finding Nemo، طراحان کاراکتر باید نسبت به گونههای جانوری شناخت بالایی داشته باشند. انیماتورها و طراحان کاراکتر باید بتوانند بدن انواع حیوانات را طراحی کنند و در چهرههایشان حس و هیجان را نشان دهند.
طراحی حالت کاراکتر
Gesture Drawing یا طراحی حالت شیوهای از طراحی سریع است که در آن نحوه ایستادن، حرکت و حس و حال کاراکترها مشخص میشود. داشتن توانایی طراحی حسی، برای هر انیماتور حرفهای یک لازمه است چون استفاده از اصول طراحی حسی به انیماتورها کمک میکند تا به کاراکترهای خود جان ببخشند و در آنها روح بدمند؛ تاثیر این کاراکترها بر روی مخاطب بیشتر است. مخاطبین با این کاراکترها ارتباط بیشتری برقرای میکنند و درک بهتری از روایت و مفاهیم انیمیشن پیدا میکنند.
طراحی حجمی کاراکتر
Solid Drawing یا طراحی حجمی یکی از ۱۲ اصل انیمیشن دیزنی است که در کتابی منتشر شده در سال ۱۹۸۱ مطرح شده است. طراحی حجمی به طراحی یک کاراکتر سهبعدی دارای وزن، عمق و بالانس در فضای دوبعدی گفته میشود. دانستن اصول طراحی حجمی و داشتن مهارت طراحی برای هر طراح کاراکتری لازم است. یک انیماتور حرفهای با درک آناتومی سر و بدن، میتواند با تغییر کوچکترین جزئیات حس و حال کاراکتر را عوض کند و خصلتهای شخصیت را نشان دهد. انیماتورهای حرفهای در طراحی کاراکترهای باورپذیر از تکنیکهای طراحی حجمی استفاده میکنند.